Ako vravel starý Morlor v bažinách Nekonečného príbehu: "Né žeby natom záleželo", a kýchol na Atreja, ktorý zletel ako hruška zo stromu. Ale záleží, pretože stačí niečo povedať, a obdobné, na Slovensku populárne skratky či hoaxy sa šíria internetmi rýchlosťou akou zoskočil z výšav Felix Baumgartner...
Je pravda, že na rozdiel odo mňa bol poslanec Hlina na tripe po osadách. Beriem a uznávam, že poznanie terénu je dôležité pre vytvorenie názoru. Avšak ani Hlina nežije napríklad v Dobšinej, odkiaľ sú učiteľky Erika Polgáriová a Eleonóra Liptáková. Tie svojím otvoreným listom nedávno rozvírili hladinu o pomeroch, v ktorých učia. Momentálne hľadajú podporu pre vlastný projekt, ktorým by svoju frustráciu chceli zmeniť a obrátiť na niečo pozitívne, z čoho by mohla ťažiť spoločnosť možno viac ako z pripravovanej "rómskej" reformy.
Bol som v piatok na jednej akcii, kde tieto dve ženy rečnili. Spomenuli, že u nich nie je nezvyčajné stretnúť dievča, ktoré má v 17-tich rokoch už dve deti. Nikto sa učiteliek nepýtal na motív takéhoto priskorého reprodukčného správania. Povedali to auditóriu samé od seba. Ako dôvod uviedli frustráciu detí zo školy, kde vďaka zlému rodinnému prostrediu neustále zaostávajú a zlyhávajú, jednoducho nevedia dosiahnuť úspech, nevedia, čo to je dostať dobrú známku.
Skorý sexuálny život je údajne jediná pôda, kde sa cítia byť sebaistí, historky o svojich prvých skúsenostiach dávajú preto najavo verejne aj spolužiakom, pretože majú pocit úspechu, že v niečom vynikajú. Maternica teda podľa toho čo som počul, nie od kaviarenských povaľačov, ale od učiteliek, ktoré to dennodenne pozorujú, nie je výrobným prostriedkom kvôli zdroju príjmov. Motív je zdá sa skôr to, že sa aspoň v niečom vyrovnajú, resp. predčia svojich rovesníkov a zažijú tak zriedkavý "pocit úspechu" alebo sebarealizácie.
Výroky o pohlavných orgánoch a materniciach nasledované návrhom na vzatie rodičovského príspevku nevyvážia koncepčnú prácu s matkami a ich deťmi. Aby pocit úspechu dokázali zažiť v škole, a aby ho neskôr znovu a znovu nachádzali vo vzdelaní, práci, atď., a neutiekali sa namiesto domácich úloh či voľného času už v detskom veku k sexu. Je to zaiste ťažšia cesta. Ešteže o príčinách problémov svojich žiakov uvažujú niektorí učitelia, ktorí by sa pri tých platoch mali právo ako prví na všetko vykašľať alebo volať len po represii. Aj to je jeden z dôvodov, prečo ich podporujem v štrajku. Pretože to neurobili a verím, že ani neurobia.