reklama

Na Gúedého sa na Slovane opäť húkalo ako na opicu

Podobné skúsenosti s opičími pokrikmi v Corgoň lige majú aj Seye (Dubnica) či Fofana (B. Bystrica). Včera som zavolal rozhodcovi Pavlovi Olšiakovi, ktorý len pred chvíľou dopískal derby medzi Slovanom a Artmediou 1:2 (0:2). Tvrdil mi, že je háklivý na každý prejav rasizmu. Asi najväčšiu háklivosť a ako jediný však preukázal len komentátor STV Marcel Merčiak. Naopak, okrem rozhodcu ma sklamal aj Ľubomír Luhový.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (54)
Futbalisti čiernej pleti sú na Slovensku terčom rasových urážok. Bez pomoci SFZ a rozhodcov sú však bezbranní.
Futbalisti čiernej pleti sú na Slovensku terčom rasových urážok. Bez pomoci SFZ a rozhodcov sú však bezbranní. (zdroj: Matúš Ďuriga)

 

Guédé nastúpil na ihrisko v 55. minúte. Napadlo mi, že tréner Weiss ho nepostavil od začiatku, lebo čítal môj včerajší post. Samozrejme žartujem.

Tak a Karim bol na ihrisku. Artmedia viedla 2:0 a ja som čakal nato, ako sa prejavia ultras. Svoju úroveň nepozdvihli ani trochu. UH - UH - UH, keď sa dotkol Gúedé lopty sa zreteľne rozliehalo riedko zaplneným Tehelným poľom.

Podľa reglementov FIFA a UEFA má rozhodca v takom prípade upozorniť organizátora zápasu, aby divákov napomenul. Ak to nepomôže, má právo prerušiť ba až ukončiť zápas.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Každopádne rozhodca Pavel Olšiak, ktorý musel pokriky na Guédého počuť mi včera do telefónu povedal, že je na rasové prejavy citlivý:

,,Pokiaľ je to nejaké masové, je to počuť na hraciu plochu a nedeje sa na ihrisku niečo také, na čo sa absolútne sústredíte, že zvlášť nevnímate tribúny, tak samozrejme, že to rozhodca občas zaregistruje. A zvlášť na toto som ja dosť háklivý."

A minimálne ja a komentátor STV Marcel Merčiak sme tie rasové pokriky na Guédého počuli. Merčiak správne zareagoval a počas priameho prenosu povedal, čo môže rozhodca proti pokrikom urobiť. Komentátor skrátka okomentoval rasistické prejavy na adresu Guédého a nezabudol dodať, že rozhodca má právo dokonca ukončiť zápas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tom sa ozval Ľubomír Luhový, futbalový internacionál v úlohe Merčiakovho komentátora. Inak treba povedať, že Luhový je ako spolu komentátor veľmi vhodná osoba, lebo sa nebojí byť kritický.

S Merčiakom však nesúhlasil a tu ma výrazne sklamal. ,,Ukončiť zápas kvôli nevychovancom je veľmi prísne." Marí sa mi, že Luhový dodal aj niečo také, že to má riešiť polícia.

Neuveriteľné. Človek, ktorý hral futbal aj v Japonsku takto poprie boj futbalového hnutia proti rasizmu v priamom prenose STV2 počas prestížneho derby. Nielen polícia. Za rasizmus má zodpovednosť nielen polícia.

Merčiak mu nato správne zakontroval: ,,poriadky FIFA a UEFA hovoria jasne."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Merčiak zabudol povedať, že pravidlá medzinárodných súťaží sú pre SFZ a teda aj pre rozhodcu Olšiaka dokonca záväzné.

A poďme späť k Pavlovi Olšiakovi. Ten mi včera povedal, že proti rasizmu, na ktorý je zvlášť háklivý, už raz v Corgoň lige zasahoval a neváhal by to urobiť znovu:

,,Na toto si dávam pozor, pokiaľ by som to zaregistroval, nehovorím, že len v zajtrajšom, ale v každom zápase by som to riešil."

Pavel Olšiak pre rádio Expres 4.11.2007 ((audio1)) 

Videl som v priamom prenose ako to pán rozhodca ,,riešil,,. Ak tie pokriky nepočul, tak navrhujem, aby rozhodcovia okrem fyzických testov museli absolvovať aj testy sluchové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na tribúne sedeli aj šéf SFZ František Laurinec, ktorý je zodpovedný zato, aby sa ligový futbal riadil poriadkami FIFA a UEFA. Rasistické pokriky na Guédého musel počuť aj prezident Ivan Gašparovič. Ten sedel v čestnej tribúne priamo vedľa Laurinca a prezidenta Slovana pána Ľudovíta Černáka.

Aj títo páni videli respektíve počuli ako Olšiak, háklivý na rasizmus, zasiahol. A všetci sme opäť spolu boli pritom ako hŕstka primitívov ponížila skvelého futbalistu len preto, že je čierny a to v priamom prenose.

Však on to nejako prežuje páni. Že to prežuješ, Karim? Zmákol si to aj počas derby v auguste, keď na teba na Artmedii húkala asi tisícka súperových rowdies. Veď iste aj Afričania sú rasisti a keby našinec hral za majstra Konga, určite by ho na ihrisku aj ugrilovali, kanibali akísi.

Nedávno som videl futbalový dokument o jedno poľskom, myslím druholigovom tíme, ktorý angažoval hráča čiernej pleti. Rasové prejavy na jeho adresu boli na programe dňa aj v radoch fanúšikov jeho klubu. Viete čo spravil klub? Zistil mená rasistov a zákazal im vstup na vlastný štadión. Spravil to kvôli svojmu Guédému, lebo voči iným kultúram nemá zrejme len predstieraný rešpekt.

Po derby Slovan-Artmedia 5.11.2007 konštatujem, že červenú kartu sme opäť nedali rasizmu, ale sebe.

A stále sme ju nedali našej tolerancii či ľahostajnosti k rozmáhajúcim sa prejavom rasizmu na štadiónoch.

PS: Bol by som nerád keby si pán Olšiak pomyslel, že je mojím obetným baránkom. Myslím to všeobecne. Lebo zatiaľ neviem o žiadnom Corgoň ligovom rozhodcovi, ktorý by o rasizme len nerozprával, ale aj konal.

Sergej Danilov

Sergej Danilov

Bloger 
  • Počet článkov:  183
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Páči sa mi interakcia s vami a citát, že blogovanie je crackom novinára. Alebo novinársky crack?:-)POPULÁRNE ČLÁNKY: Reporting on extremist politicians Zoznam autorových rubrík:  FutbalPolitikaExtremInternetShowbizSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu